ΗΜύκονος είναι αναμφισβήτητα ο πιο αναγνωρίσιμος διεθνώς τουριστικός προορισμός της χώρας. Η τουριστική δραστηριότητα προσφέρει έσοδα στην τοπική και γενικότερα στην εθνική οικονομία, αλλά και ευκαιρίες απασχόλησης σε χιλιάδες εργαζομένους τόσο από το νησί όσο και από άλλα μέρη της Ελλάδας.

Ωστόσο υπάρχει μια σειρά τεράστιων προβλημάτων που χρόνο με τον χρόνο συσσωρεύονται και τα οποία πρέπει να επιλυθούν για τη διασφάλιση της φήμης του προορισμού στο παγκόσμιο τουριστικό στερέωμα. Ο κύκλος ανάπτυξης για τη Μύκονο όπως την ξέραμε έχει ήδη κλείσει προ πολλού. Ενας κύκλος όμως με πολλές χαμένες ευκαιρίες. Αν τώρα δεν αλλάξουμε, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι η ζημιά που θα επέλθει πολύ σύντομα θα είναι μη αναστρέψιμη.

Η βελτίωση των υποδομών θα πρέπει να είναι από τους βασικούς στόχους μας, προς όφελος πρώτα των κατοίκων και κατ’ επέκταση φυσικά και των επισκεπτών. Ο,τι ισχύει για άλλους προορισμούς ισχύει και για τη Μύκονο. Δεν μπορεί να είναι ικανοποιημένοι οι τουρίστες που επισκέπτονται έναν προορισμό, αν παράλληλα δεν είναι ικανοποιημένοι από τη ζωή τους οι ίδιοι οι κάτοικοι. Θα πρέπει κάποια στιγμή κάποιος να ενδιαφερθεί και γι’ αυτούς. Γιατί η οικονομική ευμάρεια είναι μεν σημαντική, αλλά μπορεί να είναι και εφήμερη. Η Μύκονος, οι κάτοικοί της χρειάζονται ισονομία, ίσες ευκαιρίες, δικαιοσύνη, ασφάλεια, καλά σχολεία, περίθαλψη. Χρειάζονται ένα δήμο που θα τους σέβεται, θα αγωνίζεται γι’ αυτούς και για τα παιδιά τους, που θα φροντίζει για τις πραγματικές ανάγκες τους, που θα μπορεί να διεκδικεί από την κεντρική εξουσία προς όφελός τους.

Τα μηνύματα της φετινής περιόδου έδειξαν ότι δεν είναι αυτονόητο ότι ο τουρισμός στη Μύκονο θα κινείται διαρκώς ανοδικά. Η επόμενη ημέρα απαιτεί το άνοιγμα ενός νέου κύκλου ανάπτυξης για το νησί, με πρωταρχικό μέλημα τον σεβασμό στον άνθρωπο και στο περιβάλλον. Συνοδοιπόροι σε αυτή την προσπάθεια πρέπει να είμαστε όλοι όσοι αγαπάμε τη Μύκονο. Μαζί θα πάρουμε τις αποφάσεις για την αλλαγή νοοτροπιών και συμπεριφορών, που δεν συνάδουν με την πολυετή τουριστική διαδρομή –και όχι μόνο– της Μυκόνου, η οποία είναι συνυφασμένη με τον όρο της φιλοξενίας. Στόχος μας είναι να ενεργοποιήσουμε τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή, τη στήριξη των κοινωνικών και παραγωγικών δυνάμεων του νησιού. Με αυτόν τον τρόπο πιστεύουμε ότι μπορούμε να δούμε τη Μύκονο να κατακτά υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη μεταξύ των δημοφιλών προορισμών του παγκόσμιου τουρισμού. Ο επισκέπτης αγαπάει και επιλέγει το νησί της Μυκόνου όχι μόνο για τις φυσικές ομορφιές του, αλλά και για τους ανθρώπους με τους οποίους έρχεται σε επαφή. Τους ανθρώπους που εργάζονται με φιλότιμο και αγάπη στον τουρισμό. Αυτό είναι ένα ανεκτίμητο πλεονέκτημά μας και αυτό οφείλουμε να διαφυλάξουμε ως κόρην οφθαλμού.

Πεποίθησή μας είναι ότι το μέλλον του τουρισμού στη Μύκονο είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις τάσεις που κυριαρχούν διεθνώς για βιώσιμες ταξιδιωτικές επιλογές. Η καθιέρωση του μοντέλου του βιώσιμου τουρισμού, του μέτρου, της ισορροπίας και του σεβασμού σε νόμους και κανόνες αποτελεί μια συνεχή διαδικασία, που απαιτεί στενή παρακολούθηση των εξελίξεων και προσεκτική αξιολόγηση των επιπτώσεων, εισάγοντας όποτε είναι απαραίτητο, στον κατάλληλο χρόνο, τα ανάλογα προληπτικά ή και διορθωτικά μέτρα. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε σε αυτό το σημείο ότι η στρατηγική επιλογή για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη δεν σημαίνει και μείωση της κινητικότητας. Σημαίνει όμως σεβασμό στους νόμους, στο φυσικό περιβάλλον, στις ζωές των κατοίκων.

Η επόμενη ημέρα απαιτεί το άνοιγμα ενός νέου κύκλου ανάπτυξης, με πρωταρχικό μέλημα τον σεβασμό στον άνθρωπο (κάτοικο και τουρίστα) και στο περιβάλλον.

Διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι η πανδημία δημιούργησε την ανάγκη στην πλειονότητα των τουριστών διεθνώς να θέλουν να ταξιδέψουν πιο βιώσιμα στο μέλλον.

Η διαχείριση των αυξημένων ταξιδιωτικών ροών, η αποφυγή της χωρικής και χρονικής συγκέντρωσης των επισκεπτών σε συγκεκριμένα σημεία ενδιαφέροντος, η επιβάρυνση που προκαλείται στη διαχείριση των αποβλήτων και στην κατανάλωση του νερού, η ανάγκη προστασίας του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος αποτελούν κρίσιμης σημασίας θέματα για την καθημερινότητά μας, την ποιότητα της προσφερόμενης τουριστικής εμπειρίας στους επισκέπτες και, εντέλει, τη βιωσιμότητα του ίδιου του τουριστικού προϊόντος.

Αυτά είναι μόνο λίγα από τα παραδείγματα που πρέπει να λάβουμε υπόψη μας, στο πλαίσιο της διαμόρφωσης στρατηγικών κατευθύνσεων για τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη του νησιού και την οικοδόμηση της νέας εικόνας του στη διεθνή αγορά. Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία πρέπει να δοθεί και στη διαμόρφωση νέων τουριστικών προϊόντων, στη βελτίωση της υφιστάμενης τουριστικής προσφοράς και των υποδομών, καθώς και στην καταγραφή της υφιστάμενης φέρουσας ικανότητας για την εξυπηρέτηση των στόχων μας.

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές της 8ης Οκτωβρίου είναι η τελευταία μεγάλη ευκαιρία μας για να κάνουμε μια νέα αρχή. Να αφήσουμε πίσω το παρελθόν της αδιαφάνειας και της αυθαιρεσίας. Να επιλέξουμε τον δρόμο της νομιμότητας, της διαφάνειας, των ίσων ευκαιριών και της λογοδοσίας.

Ο κ. Ανδρέας Φιορεντίνος είναι τομεάρχης Τουρισμού της Ν.Δ., υποψήφιος δήμαρχος Μυκόνου.